Materiaal Hier vindt je materiaal, over verschillende onderwerpen, dat je bijvoorbeeld kunt gebruiken tijdens onze dojo's. Dit betekent niet dat we alle kennis of hardware in huis hebben over dat onderwerp.
Python Python is een programmeertaal die begin jaren 90 ontworpen en ontwikkeld werd door Guido van Rossum. Python is ontwikkeld met het oog op leesbare code. Hieruit vloeit haar "zuivere" stijl voort. Met weinig woorden kan men veel zeggen. Dit uit zich op verschillende manieren. Structuur wordt aangebracht door indentatie (regelinspringing)
Scratch Scratch is een programmeertaal waarmee je makkelijk games en anderen dingen maakt. Via blokken die je op elkaar stapelt kan je instructies geven.
MIT App Inventor App Inventor is een programma waarmee Android apps kunnen worden gemaakt. Voor het maken van apps met App Inventor hoeft geen programmeercode te worden getypt: de apps worden gebouwd met blokken die net zoals Lego in elkaar kunnen worden geklikt.
Linux Linux is net als Windows een besturingssysteem voor computers. Linux is gebouwd op een filosofie die zegt dat software vrij gedeeld moet kunnen worden. Linux is vrij beschikbaar en ook aan te passen door iedereen. Dit noemt men "open source" software. Linux gebruikt men op veel verschillende systemen, het werkt
MicroBlocks MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren van fysiek computergebruik met educatieve microcontrollerboards zoals de micro:bit, Raspberry Pi Pico, Adafruit Circuit Playground Express en vele anderen. Hoewel er andere bloktalen voor microcontrollers zijn, onderscheidt MicroBlocks zich door de combinatie van live-programmeren en autonome werking. Andere bloktalen ondersteunen
Micro:bit De micro:bit is een klein (4x5cm) micro-computertje met knopjes voor de bediening, en een 5x5 led matrix als beeldscherm, dat met 4 verschillende programmeertalen kan worden geprogrammeerd. De meest laagdrempelige taal is de Blocks Editor, waarin het programma (script) op een grafische wijze wordt ontworpen, door blokjes te slepen
Raspberry Pi Een Raspberry Pi is een klein computertje, waarop je eigen software kan draaien. Je kan er gemakkelijk je sensoren of motortjes op aansluiten, hierdoor wordt een Raspberry Pi vaak gebruikt op scholen om leerlingen meer te laten leren over programmeren. Het wordt ook vaak gebruikt door hobbyisten voor eigen projecten.
Godot Engine Godot is een cross-platform, open source game-engine die is uitgebracht onder de MIT licentie. Het was oorspronkelijk ontwikkeld door Juan Linietsky en Ariel Manzur voor verschillende bedrijven in Latijns Amerika voordat het openbaar werd gemaakt. Met Godot kunnen zowel 2D als 3D games gemaakt worden. Ontwikkelaars kunnen met Godot een
p5.js p5.js is een programmeertaal ontwikkeld door Lauren McCarthy. De taal is gebaseerd op Processing, en is daar eigenlijk een Javascript versie van. Dat betekent dat je p5.js heel goed kan gebruiken op websites. Het is heel geschikt om afbeeldingen en animaties mee te maken, en wordt ook veel
Scratch Jr ScratchJr is een Scratch-versie waarmee jongere kinderen (5-7 jaar) hun eigen interactieve verhalen en spelletjes kunnen maken. Door dit te doen leren ze problemen op te lossen, projecten te ontwerpen en zijn ze creatief bezig op de computer. ScratchJr maakt (nagenoeg) alleen gebruik van pictogrammen om de programmeeromgeving te bedienen.