Materiaal

Hier vindt je materiaal, over verschillende onderwerpen, dat je bijvoorbeeld kunt gebruiken tijdens onze dojo's. Dit betekent niet dat we alle kennis of hardware in huis hebben over dat onderwerp.

Game Studio
Materiaal
Game Studio

Maak je eigen games met de Game Studio van het Klokhuis. Leer logisch nadenken bij het maken van een spel. Speel de spellen van anderen, maar ga vooral zelf aan de slag. Je kunt de spellen van anderen ook openen in je eigen studio. Mentor Karin heeft een uitgebreide uitleg

Python
Materiaal
Python

Python is een programmeertaal die begin jaren 90 ontworpen en ontwikkeld werd door Guido van Rossum. Python is ontwikkeld met het oog op leesbare code. Hieruit vloeit haar "zuivere" stijl voort. Met weinig woorden kan men veel zeggen. Dit uit zich op verschillende manieren. Structuur wordt aangebracht door

Scratch
Materiaal
Scratch

Scratch is een programmeertaal waarmee je makkelijk games en anderen dingen maakt. Via blokken die je op elkaar stapelt kan je instructies geven.

MIT App Inventor
Materiaal
MIT App Inventor

App Inventor is een programma waarmee Android apps kunnen worden gemaakt. Voor het maken van apps met App Inventor hoeft geen programmeercode te worden getypt: de apps worden gebouwd met blokken die net zoals Lego in elkaar kunnen worden geklikt.

Linux
Materiaal
Linux

Linux is net als Windows een besturingssysteem voor computers. Linux is gebouwd op een filosofie die zegt dat software vrij gedeeld moet kunnen worden. Linux is vrij beschikbaar en ook aan te passen door iedereen. Dit noemt men "open source" software. Linux gebruikt men op veel verschillende systemen,

MicroBlocks
Materiaal
MicroBlocks

MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren van fysiek computergebruik met educatieve microcontrollerboards zoals de micro:bit, Raspberry Pi Pico, Adafruit Circuit Playground Express en vele anderen. Hoewel er andere bloktalen voor microcontrollers zijn, onderscheidt MicroBlocks zich door de combinatie van live-programmeren en autonome werking. Andere bloktalen ondersteunen

Micro:bit
Materiaal
Micro:bit

De micro:bit is een klein (4x5cm) micro-computertje met knopjes voor de bediening, en een 5x5 led matrix als beeldscherm, dat met 4 verschillende programmeertalen kan worden geprogrammeerd. De meest laagdrempelige taal is de Blocks Editor, waarin het programma (script) op een grafische wijze wordt ontworpen, door blokjes te slepen

HTML & CSS
Materiaal
HTML & CSS

Wil je leren om zelf een website te maken dan moet je leren wat HTML & CSS is en hoe die twee talen werken. Alle pagina's die je op internet zien bevatten HTML en CSS. Op Raspberry Pi Projects zijn een heleboel projecten te vinden waar je kunt

Raspberry Pi
Materiaal
Raspberry Pi

Een Raspberry Pi is een klein computertje, waarop je eigen software kan draaien. Je kan er gemakkelijk je sensoren of motortjes op aansluiten, hierdoor wordt een Raspberry Pi vaak gebruikt op scholen om leerlingen meer te laten leren over programmeren. Het wordt ook vaak gebruikt door hobbyisten voor eigen projecten.

Arduino
Materiaal
Arduino
Godot Engine
Materiaal
Godot Engine

Godot is een cross-platform, open source game-engine die is uitgebracht onder de MIT licentie. Het was oorspronkelijk ontwikkeld door Juan Linietsky en Ariel Manzur voor verschillende bedrijven in Latijns Amerika voordat het openbaar werd gemaakt. Met Godot kunnen zowel 2D als 3D games gemaakt worden. Ontwikkelaars kunnen met Godot een

p5.js
Materiaal
p5.js

p5.js is een programmeertaal ontwikkeld door Lauren McCarthy. De taal is gebaseerd op Processing, en is daar eigenlijk een Javascript versie van. Dat betekent dat je p5.js heel goed kan gebruiken op websites. Het is heel geschikt om afbeeldingen en animaties mee te maken, en wordt ook veel

Scratch Jr
Materiaal
Scratch Jr

ScratchJr is een Scratch-versie waarmee jongere kinderen (5-7 jaar) hun eigen interactieve verhalen en spelletjes kunnen maken. Door dit te doen leren ze problemen op te lossen, projecten te ontwerpen en zijn ze creatief bezig op de computer. ScratchJr maakt (nagenoeg) alleen gebruik van pictogrammen om de programmeeromgeving te bedienen.

GDevelop
Materiaal
GDevelop